Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

söndag 9 augusti 2015

Snok, är en orm, och lik äcklig som vilken giftorm som helst!

En strålande lördag, efter att jag planterat mina kryddplantor i nya kryddbänken, under altanen.


Satte jag mig tillrätta, en av stolarna, med benen i solen, och Ipaden i knät, skönt!
Äntligen lite sommar liksom!


Plötsligt hör jag något, och ser i ögonvrån, att det kommer nåt på gruset.....
Kommer nåt?
KOMMER NÅT!
En Orm!
Ringlande, alldeles nedanför min stol!
Efter kommer Stine lufsande, "Vad är det här för en lattjo liten grej?"
Jag drar snabbt upp benen, och ger till ett tjut! "Ola!"
Ormen, som förövrigt var en snok (Eller en pyton), ca 1 meter lång, gled graciöst ner i gräset, med Stine efter sig, och försvann......
Och därmed visste jag inte var den var.....

Sprang in, berättade för Stora O, och var lite uppjagad......

Hundarna letade febrilt efter den förrymda ormen, som troligtvis kröp in under röken!


Jag höll mig ett tag, på övre våningen av altanen, på behörigt avstånd liksom, och än, har inte Betty marodören, fått nys på Monstret!

Bestämde mig för att köra över med gräsklipparn, på mina gräsklipparplatser, de har inte blivit klippta sen ja skadade foten.... Så det var verkligen dags!

Började vid trädgårdslandet, runt pallkragarna, tänkte att jag håller mig från Ormstället ett tag, och bullrar runt lite i trädgården, så ger den sig av......
Och döm om min förvåning, när jag skjuter gräsklipparn längs vinbärsbuskarna fram till komposten, som består av två pallkragar på höjd bredvid varandra, och det i den ena, slingrar......
Jo, en ORM! Som troligtvis helt vettskrämd, försökte tas sig över kanten och ur pallkragen......
Jag backade snabbt med klipparn, så den nästan välte, släpper till slut handtaget, och skriker igen!

Stora O, kom och muttrade nåt om att "Du ser ju ormar överallt nu du!" Han har ju inte lyckats se nån av dem....
Att han fick hjälp med att av sin modiga fru att ta ner ett getingbo i garaget, upplystes han varsamt om......Och han klippte lite runt komposterna åt mig, och jag tog mod till mig och klippte klart själv efter en liten stund.
Den andra klippdelen, mellan plommonträden, vid Tuttankamons grav och vid röken, där ormen, den första försvann, klippte jag själv utan att se någon mer orm.....

Gräset klippt, och jag tar igen mig på övre altanen, samtidigt som vi kikar på Betty terroristen som fått ny på att det är nåt under stocken, mellan trappan  och röken, hon skäller lite, och vi hör hur det liksom fräser från stocken......
Jag visste inte att snokar låter....
Rätt vad det är, får hon för sig att längs stocken stoppa in nosen, och troligtvis försökte den rymma, men glöm det, med outtröttlig Betty som vakthund, ryms det inte.
I änden på stocken lyckas hon få in huvudet så långt att hon, får tag i Ormen och drar ut den på gräset, som nu är klippt och kort!
"Filma, då!" Skriker Stora O
Filma, jag har fullt upp med att lite halvt paralyserat, stirra på skådespelet, som utspelar sig nedanför mig.....
Betty förvånad, kolla vad var det där?
Stine som vill va med och "Leka" med den roliga grejen.....
Ebba, som inte fattar nånting......
En lite sargad och troligtvis vettskrämd orm, 1 meter lång som sagt, (och nu såg även Stora O, den), ringlade tillslut in bland mina stockrosor, och försvann in under röken igen.......

Och där ligger den kanske kvar, eller inte......
Vem vet!

Hundarna tappade i alla fall intresset efter en stund, och nu har de inte ens varit där och tittat, så den är endera borta, eller död!

Jag tycker ormar är grymt otäckt, och det spelar ingen roll om det är en Snok, giftig pyton, eller kopparödla, Reptiler, är äckligt! (Stora O, var inte så himla modig han heller..... åsså är han rädd för getingar!)

Blir varannandags gräsklippning på "mina" gräsmattor ett tag tror jag.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar