Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 28 november 2015

Periodisk fasta!

Diet 5:2 har väl alla hört talas om?
Ni vet när man äter fem dagar och fastar två per vecka.
LCHF, vet säkerligen också alla vad det betyder, mycket fett och lite kolhydrater, typ så som jag helst äter, då jag gillar den maten, majonäs, kött, sås och grädde, de godaste grönsakerna till det, inte en enda potatis, eller smörgås så långt ögat kan nå, heller inte en enda äcklig böna :)
Nu har jag kommit på hur jag funkar också....
Är ju ingen frukost ätare, och det har jag aldrig varit, jag kan lätt klara mig utan mat fram till tidpunkten då andra äter Lunch på veckodagarna, eller Brunch på helgen......

Har läst om peridisk fasta vid ett flertal gånger, för jag tror att det kana vara bra att rensa kroppen ibland, men är alldeles för glad i mat för att fasta fullt ut.....
Snubblade på sifferkombinationen 16:8 :)
Och det är jag, utan att ens behöva göra något extra.....
16:8, betyder fatsa under 16 timmar och ät under de 8 resterande, dvs ät inget före 12 och inget efter 20, inga som helst problem :)

Se här vad kostdoktorn skriver om detta:

Rekommenderat första val – 16:8
Den populäraste versionen av fasta är troligen att fasta i 16 timmar (inklusive sömn), vilket ofta är lätt att göra på LCHF. Det krävs bara att byta frukosten mot en kopp kaffe (eller någon annan dryck utan kalorier) och istället ha lunch som dagens första mål. Fasta från kl 20 till 12 nästa dag – till exempel – innebär 16 timmars fastande.
Det finns förstås många andra varianter av periodisk fasta, men denna 16:8-metod (16 timmar då man inte äter och 8 timmars ätfönster under dygnet) är den jag rekommenderar i första hand.
Man kan köra 16:8 hur ofta man vill. Till exempel två gånger i veckan, eller bara på veckodagar… eller varje dag. Ju oftare, desto effektivare.
På LCHF brukar faktiskt en del spontant falla in i den vanan då aptiten minskar (se vikttips #4, ät bara när du är hungrig.)
Vill du läsa mer, hänvisar jag dig till källan :) Här!
Jag behöver ner några kilon, inte för att jag är speciellt tjock, utan mest lite lagom kramvänlig, utan för att jag inte, vill köpa nya byxor, bara för att jag slutat röka, den här gången heller..... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar