Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 12 maj 2018

12 maj 2018

Vaknar i vanlig ordning alldeles för tidigt, halv sex, när man är ledig, är ju ganska typiskt, när man skulle kunna ha lite längre sovmorgon!
Hunden vill ut, och efter att ha satt på mig morgonrocken och sandalerna, kliver vi ut, det är 12 grader varmt och det har regnat under natten. Gräset är blött och resterna efter gräsklippningen häromdagen klibbar fast på fötterna och på tassarna. Småfåglarna sjunger för fulla muggar i träden, och det ser ut att bli en fin dag, några tunna vita molnslöjor rör seg över himlen, där bakom skymtar något blått. Det ångar lite av marken, luften är ju kallare.
Efter att varv i trädgården, där hunden sniffat av alla nattens dofter, tänder jag dagens första cigarett, ja jag vet att jag inte borde röka, hostan efter den senaste förkylningen finns fortfarande kvar och röken som jag drar långt ner i lungorna, retar till en hostattack, men nikotinet slår till som en gammal kär vän, jag gillar det ju!

Tillbaka in i huset, slår på radion, och den startar med ett brakande, att alltid volymen är så hög på morgon, sänker och går in mot köket, där jag sätter på morgonens balja med kaffe, vad vore livet utan det här kaffet? I samma stund kommer maken släntrande från sovrummet, han kunde tydligen inte heller sova längre. Han tar en Ipren, och suckar djupt att en väldig förkylning slagit till under natten, kanske är det så att han haft mycket på jobbet de senaste veckorna och nu när det lugnat ner sig, är det nog hans tur att bli sjuk....

När kaffet är klart, tar jag mig en kopp, startar datorn och får dagens uppdateringar över vad som hänt i världen, Facebook, Twitter och DN checkas snabbt av. Israel toppar nyhetsflödet hos DN.
Samtidigt plingar det till i messenger, en av de bästa vännerna i Söderhamn, skriver och berättar om spännande nyheter, tomter och hus i närheten av oss. Det behöver vi nog följa upp, tänk va kul det skulle vara om hon hade ett eget litet ställe här nere i Värmland.
På Radion drar Ring så Spelar Vi igång. Hon påminner mig om dagens namnsdags namn, Charlotta och Lotta, alltså min namnsdag!
Grattis på mig då!

Efter ytterligare en kopp kaffe till, har jag vattnat all mina blommor, pelargonerna i uterummet, verkar må bra, och det finns några som behöver större krukor, men det får jag ta tag i i eftermiddag.
Förmiddagen ska tillbringas i 7-årings sällskap på Bio :)
Bio med popcorn, Mc Donalds och det som hör till. Pelle Kanin ska vi se efter ungens eget önskemål.
Dags att duscha och få i sig lite frukost innan jag far och plockar upp henne.

Ungen och jag, var på Bio, med små godiskulor i ett rör, popcorn och dricka, en helt okey animerad film, baserad på Beatrice Potters historia om Pelle Kanin.
Vi handlade lite på vägen hem och köpte P-jord på Plantagen. Givetvis blev det glass också, då ingen inte ville ha mat :)

Väl hemma igen, planterades det om små trädsådder, i den inköpta P-jorden, nu ska de väl klara sig ett år till. Några pelargoner som behövde lite större krukor, fick det och fortsätter sommaren som den börjat, lär det bli fina blommor i år.
Vi fixade en pizza på smördeg, med Cream Fraiche, ost, lufttorkad skinka och aprikoser på, smaskens.

Sen läste jag lite i "Dandy" av Jan Gulliou, helt okey fortsättning på "Brobyggarna"
Nu ska maken se på Eurovision Songcontest, jag tror jag hoppar över det faktiskt.
Fortsätta läsa får det bli :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar