Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 2 november 2019

Helg!

Ledig i fem dygn, har visserligen nästan sovit bort det första, fredagen, men nu är ledigheten ett faktum....

Ja, vi kan ju fortsätta fundera över för och nackdelarna med skifttiderna.

Den som är allra bäst är att jag kan tillbringa massor av tid med Trollungen, både vardag som helg, och på dagen när det händer som mest :)



slipper ställa klockan varje dag, jag kan oftast sova tills jag vaknar, nåja när jag har fm eller någon utbildning, så ställer jag givetvis klockan och vaknar av den, men i huvudsak, så behöver jag inte det, och jag tror att för mitt välmående, så sover jag så mycket som jag behöver, när jag får vakna av mig själv...
Kanske gör det iofs att jag blir tröttare när den väl behöver användas, men två eller tre gången på 14 dagar, det står jag ut med :)



En annan fördel är att man på ledigheten kan påbörja lite längre projekt, i trädgården, hemma eller i Gula Villan, utan att behöva känna att helgen snart är slut....



Att jag inte behöver trava omkring med hund i mörker med pannlampa och reflexväst är ju också väldigt skönt, jag tror att man trots att man jobbar på ganska okristliga tider mår bra av att få ljus.


Lite extra betalt för den obekväma arbetstiden, kan ju vara både för och nackdel, man kan kanske om man är duktig lägga undan lite mer, för att kunna göra sin planerade resa etc, men den där tiden man har över, gör också att man konsumerar mer, det blir enklare att spontant bara åka iväg och shoppa...
Kanske är det så att OB inte betyder obekväm arbetstid utan oplanerad betalning....


Nackdelar då?

Ja man är ju inte ledig samtidigt som alla andra.....
Fester och andra trevligheter får man kanske avstå.... Nu är jag ju inte så ofta på fest ändå, och skulle jag gå på fest har jag ju kanske mer tid att vakna till på efter festen istället :)

Man jobbar ganska intensivt sju dagar i sträck, vilket gör att man blir lite bortkopplad från världen under den perioden, för trött blir man, men vi har ju ett fantastiskt bra schema, där man byter skift i rätt ordning, dvs går från fm, till em och sist natt, inga vändskift, och mellan varje byte ligger 24 timmar vila, så det är dumt att klaga.

Nåja, jag trivs faktiskt superbra, både med arbetstiderna och arbetet. Kunde knappast få det bättre faktiskt.
Och nu tar vi tag i helgen, det är lördag, Stora O är och jagar älg, och jag behöver städa......
Men det kan va så att Plupp, tycker att mamman ska följa med till Charlottenberg för lite shopping och det säger man ju inte nej till :)

Ha en fin Höstdag, och trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar