Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

onsdag 2 september 2015

Välkommen hösten....

Det smattrar, regndropparna studsar mot plåttaken, och i sovrummet, sprider sig en kall luft.
En kall luft som vid ett annat tillfälle, på en annan plats i en annan del av almanackan hade känts som rena befrielsen....
I sängen ligger en liten nyfriserad terrier, blöt och kall.....
På golvet bredvid ligger två, efter en lång kvällspromenad i regn, genomblöta Golden, den ena utan täckhår, så hon luktar gammal yllestrumpa....

Visst är väl hösten härlig?

Jo, jag gillar smattrandet på taket - När jag kan sitta inne och lyssna på det!

Fast, att gå ut och gå i regn, i lagom mängd, och regn på rätt ledd, om ni fattar, kan också vara mysigt, det är efterdyningarna som jag inte gillar.... Läs dofterna.....

Kyliga sovrum, jo det är också ganska skönt, om man har duntäcke och raggsockor....

Skogen på hösten. är väl det som är allra härligast - våt mark och mossa, svamp, pinnar som glänser och hundarnas glädje!

Åsså Älgjakt då!

För, den där älgen i våras..... (se här, Närkontakt)
Har gjort tant "rädd"....
Ja, man kan inte kalla det annat än det, när man vid minsta ljud från växtligheten vid sidan av vägen, gör att det hugger till i magen, och hjärtat börjar slå hårt, och knipmusklerna får träning.....
Och ensam......
Nåja, hundarna är ju alltid med, men de var ju dem han ville ta.....

Nu går jag där, varje dag, nåja, två den här veckan än så länge, för att försöka bearbeta den där rädslan, har hört att det är så man gör......
Och för att hålla den på avstånd, så sjunger jag!
Fånigt jag vet, och rösten som är som en raspig gammal LP skiva, halsen som en tjock förkylningshals......
Och utan att röka, går jag där, med lätt fjädrande steg, trots en halvtaskig fot, som fortfarande inte har riktig kontakt med benet ovanför.....
Sjungande, och i höstens regn med höstens alla dofter.....
Och tre blöta, underbara hundar, som är mitt bästa höstsällskap, trots löpning och lukt av gamla ullstrumpor!
Det handlar ju också, om en av mina bästa rundor, den mörka tiden av året, då man far hemifrån när mörkret ligger kvar efter natten, och har återkommit när man sladdar in hemma efter jobbet. Alltså måste jag gå på vägen, och då är rundor bra att ha....

Nåja, hösten är härlig, hemsk, blöt, kall,mörk, och mysig.....
Precis som alla andra årstider.

Så välkommen hösten!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar