Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

fredag 11 november 2016

Var står jag?

Nej frisyren, är inte platt längre......
Jag verkar stå på huvudet i sömnen.....



Kanske beror det på alla de funderingar jag har i mitt söta lilla huvud :)
Vilka funderingar, undrar ni nu?
Jo, ideologier!
Kanske är man lite förstörd efter några års studier av statsvetenskap, lite politisk aktivitet och arbetet som ledare, där jag kunnat reflektera över hur människor fungerar, och vad som driver oss....

Ja, ni det där med ideologier, och vilken del av vårt politiska utbud man ska välja, för att det överensstämmer mest med ens egna värderingar, det är inte enkelt.
Man får ge och ta, kanske tycker man lika som alla de nio partierna jag läst partiprogram/idéprogram/principprogram för, någon kan man mer identifiera sig med, någon mindre.
Att välja är inte lätt, men det bör man göra, annars kan man lika gärna skriva "Kalle Anka" på sin blanka röstsedel,,,,,
Och det tjänar ju knappast något till.....

Man får kanske välja ut de särarter, som man hittar och känna efter, är det här rätt, för mig?
Vilken fråga tycker jag är viktigast?
Vilken fråga kan jag absolut inte ställa upp på?

Exempel, om man absolut skiter i miljön, då tror jag knappast man ska rösta på miljöpartiet, om man inte bryr sig ett dugg om feminism, tycker att det är dravel, nej, då röstar man inte på FI, om man inte alls bryr sig om vilken religion, de som flyr hit från krigsdrabbade länder har, nej då röstar man inte på sverigedemokraterna.

Alla partier pratar om "Alla människors lika värde" men på bekostnad av vad?
Och i landet lagom, så är skillnaderna ganska små, ingen har något extremt revolutionerande....
Men man kan ju gräva i grundideologierna, och se vilka skillnader det finns. Partiprogrammen, och dess inriktning, är ju levande dokument, det är väl visserligen även värderingarna, men de känns kanske lite mer cementerade....

Kanske kan du få lite vidare bild av vad en ideologi kan vara om vi använder oss av wikipedia igen: Ideologi enl wikipedia

Vill du fördjupa dig i de olika partiernas idéer, läs deras program!
Finns att hitta på respektive partis officiella sida, även om vissa av dem kan vara svåra att hitta, men de flesta finns även på lättare svenska, vilket ger ett dokument, som är på färre sidor.

Här finns länkar

Nu har vi två år på oss att verkligen, ta ställning, för att kunna göra ett val so man verkligen kan stå för, inför sig själv, och inför andra....
Det viktigaste är väl ändå, att man gör valet för att man vill någonting, något man tror på, istället för att man röstar mot etablissemanget.... Men iofs mot, idag är ju de 8 största partierna en del av det sk etablissemanget.... Eller?!

Och vem vet, just du kanske egentligen sympatiserar mest med "Gula Partiet", "Cannabispartiet" eller varför inte "Spritpartiet"
Nej ni, det här med politik, är inte så enkelt......
Men jag tror vi vinner mer på att ta reda på, vad, vilka och varför.....

Och var står jag?

Ja, det vet jag inte riktigt, det enda jag vet är att frontfiguren, har mindre betydelse, att rösta på Centern för att Annie Lööf är söt, eller på Kristdemokraterna, för att Alf Svensson, var en trevlig kille, nja det argumentet håller inte, inte för mig, men är det din åsikt, så fine, då har du i alla fall gjort ett aktivt val, för någonting, och inte Emot!

Nåja, nog morgonsvamlat från PK-maffian i Värmskog......
Jag återkommer i frågan, när tillfälle ges, och jag kammat mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar