Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

onsdag 13 december 2017

Den allra sista dagen!

En dag kvar, och att försöka summera en resa som bestått av sol, bad, myggbett, utelåsta tanter, massor av underbart god mat, shopping och grymt låga priser, det är inte det enklaste.

Kanske skulle man kanske berätta om det man kunnat göra på nåt annorlunda sätt eller varit utan :)

En slutsats man kan dra av de här två veckorna är att det kan vara bra att våga lyssna på div råd innan resan.
Myggmedel hade varit bra, och mer solskydd, av bra kvalité med hög solskyddsfaktor, de två som jag köpte, är i det närmaste slut, ja de har ju iofs räckt och jag behöver inte dr hem en massa gamla halvtomma tuber :) Solskydd är väl det enda vi sett där priserna är höga!



Myggmedel finns i varenda butik, och salvor att ha på kliande myggbett, om de sen hjälper det är en helt annan sak, men kortison på apoteket, det var grejer det.



Nu köpte vi inget myggmedel, utan jag koncentrerade mig på att få de redan uppkomna betten att låta bli att klia, och Stora O, som har brunare skinn är mig, för tydligen är det så att de Thailändska myggen, som inte låter, älskar vitt skinn, och det finns det ju gott om på den här tanten :)
Fula bett med vattenblåsor till följd och sen små sår efter kliandet har det blivit också, påminner mer om den typ av bett det blir av knott i Sverige.

Ska vi fortsätta på ämnet kroppen i Thailand, så kan vi ju även prata lite solbränna.... Ja jag är född blekfis, och bränner mig lätt, några av er kommer säkert ihåg berättelsen om "The Crazy Swedes" från vår första Australienresa...
Riktigt så illa har det inte blivit här, dels kanske för att ozonskiktet faktiskt inte har nåt hål just över Thailand som det faktiskt har Down Under, och dels kanske för att det var en smärtsam läxa!
Hur som helst Aloe Vera, som vi hade med oss hemifrån, vilket vi heller inte behövt ha med, är grejer det också.


När jag var som värst bränd tog vi en varsin massage också, Jag med Aloe Vera, svalkande och grymt skönt, ca 100 svenska kronor för en timme, hela kroppen. Något vi kanske borde gjort mer, men men....
Stora O har i alla fall via massagen och en dunderspray, lyckats få bort värken i armen, bara de små domningarna i fingertopparna kvar.


Mina fingrar däremot, är nu fulla av sommarblåsor... men det är inte så mycket att göra åt, de får bara vara där, så försvinner de till slut :)



Som sagt nu återstår bara en dag, en dag som vi kommer att tillbringa på "vår" strand, vi Lanna Restaurant & Massage, där kommer vi att sola sista dagen, bada och äta god lunch. Och läsa...

Nja jag hade inte behövt ha med mig ett helt bibliotek heller, men ibland har jag svårt att välja av den arsenal av inköpta pocketböcker jag har i mina hyllor, två böcker har det blivit, den ena visserligen en tegelsten, men så himla bra! och den andra något tunnare men minst lika bra! Har du inte läst dem, så tycker jag du ska gör det!


Tyvärr, kan du inte få låna mina exemplar för jag tar dem inte med hem. de och de övriga tio pocketböcker jag drog med hit, kommer att få stanna kvar här, för att ge utrymme till allt det vi shoppat på marknaden.
Och det rådet, att inte ta med för mycket för man tvättar billigt här ca 15 kronor för ett kilo, det borde jag definitivt ha lyssnat på :) Man behöver inte ha med 15 par trosor, sju bikinis, femton klänningar och träningskläderna, varför tog jag med dem? Att jag sen kastat ner fem par skor också, ja man kan ju fundera......
Nåja, det jag nu väljer att lämna kvar till nån som bättre behöver det, får bli mitt bidrag till någon som har det sämre än mig, och alla de grejer jag inte använt får de de också behålla :)
Hem åker vi med souvenirer, nya sommarkläder a´la Australianstyle, kostym och ny festblåsa, julklappar och cigaretter.....
Och ett cigarettetui, askarna är om möjligt ännu fulare här, så jag orkade inte se dem, så ett litet etui, för 15 kronor fick det bli :)


Det rådet, att inte dra med dyr svenska cigaretter hit, lydde jag i alla fall, de här kostar ca 15 kronor asken, dock är de korta, så det går kanske två på en av mina vanliga, åsså är de grymt giftiga, för hostan är jobbigare, men det rättar vi väl till med lite vanliga svenska ciggisar när vi kommer hem :)

Nu har jag fyllt Femtio i två veckor, och är ganska nöjd på själv firandet, så om ni mot förmodan ändå tänker att det ska firas på nåt sätt när vi kommer hem, glöm det!
Min femtioårsdag är över!
Även om jag gärna stannat ett tag till.....

Grattis till mig då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar