Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

söndag 30 december 2018

Årets lästa böcker.


Blev till antalet 33 st, en salig blandning av tidigare lästa författare och några för mig helt nya bekantskaper, bla Nobelpristagaren Kazuo Ishiguro, Jan Guillou, Melania G Mazzucco och Elena Ferrante, de två sistnämnda italienska, och faktum är att jag är glatt överraskad av dessa. Kanske hade jag en bild av att italiensk litteratur inte skulle hålla måttet...
Har väl egentligen bara en som jag hade svårt för att ta mig igenom, och det var Henning Mankells kvicksand, en självbiografisk roman, som inte alls höll hans vanliga standard, kanske var mina förväntningar för högt eller felaktigt ställda.
Kan annars rekommendera alla de övriga 32 :)

Den som stannar, den som går - Elena Ferrante
Hennes nya namn - Elena Ferrante
Min fantastiska Väninna - Elena Ferrante
I stoft och aska - Anne Holt
Kvicksand - Henning Mankell
Kommer aldrig mer igen - Lars Koppel
Bambi - Mons Kallentoft Marcus Lutteman
Leon - Mons Kallentoft Markus Lutteman
Zack - Mons Kallentoft Markus Lutteman
Skrik tyst så inte grannarna hör - Karin Alfredsson
Den tyska flickan - Admando Lucas Correa
De som dödar drömmar sover aldrig - Jan Guillou
Limbo - Melania G Mazzucco
Du är som du är - Melania G Mazzucco
Grand Final i skojarbranschen - Kerstin Ekman
Dubbla Slag - Malin Persson Giolito
Flimmer - Anne Holt Even Holt
Ljuset vi inte ser - Anthon Doerr
Vi mot er - Fredrik Backman
1968 - Jan Guillou
Äkta amerikanska jeans - Jan Guillou
Blå Stjärnan - Jan Guillou
Att inte vilja se - Jan Guillou
Mellan rött och svart - Jan Guillou
Dandy - Jan Guillou
Brobyggarna - Jan Guillou
Tempelbranden - Catharina Ingelman Sundberg
Sigrids Hemlighet - Karin Wahlberg
Blandat Blod - Katarina Mazetti
Törst - Jo Nesbö
Bortom varje rimligt tvivel - Malin Persson Giolito
Bara ett barn - Malin Persson Giolito
Den Otröstade - Kazuo Ishiguro
Återstoden av dagen - Kazuo Ishiguro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar