Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

fredag 15 november 2019

När man grunnar

Grunnar, är det ens ett ord? Eller Grönner, som vi säger i västra Värmland....
Synonymen till grunnar borde väl bli funderar, ja då fattar nog ni också, ni som inte har samma dialekt som mig, och min lilla tant som fortfarande sitter där i mitt huvud....



Den fånig tanten som vill komma ut och just grunna, eller komma ut, hon grunnar mest hela tiden, skillnaden nu är väl att jag tvingat tillbaka henne och inte låtit henne ta plats i mitt flöde, allt hon grunnar på är inte riktigt rumsrent....
Eller vad är ens rumsrent?
Kanske är det sånt jag skulle vilja skrika ut i världen, fast jag känner en olust inför att säga vissa saker högt, men det ju just därför hon tagit plats, för att kunna släppa ut vissa tankar, vrida och vända på sanningar, osanningar och fake news....

Fake news? Är ens det ett ord?
Nej det är faktiskt två ord, fake och news, vi kollar i ordboken vad de betyder:



                    

Falska Nyheter verkar det betyda, även om Fake news som sammansatt strof, inte ger den betydlesen, men tar man ett ord i taget, och sen sätter ihop, så blir det just, Falska Nyheter... Ja ni fattar....

De va väl han Trump, som började använda det frekvent, eller? Och det brukar ju komma från Amerika, det vi tar efter här i Norden.....
Bra eller dåligt? Ja det ska inte jag bedöma, det låter jag dig göra själv ....

Men en sak, som varken jag eller mitt Alter Ego förstår, är varför väljer de som skriker om Fake News, falska nyheter, att läsa, tro på och dela, alternativa mediekanaler, mediekanaler som drivs av och med konspirationsteorier och sensationshungriga förtecken? 
I mina ögon är det de falska nyheterna...
Det kanske vore bra att ha lite källkritik med i sitt tänk och när man ser något?
Ja jag vet att jag tjatat om källkritik tidigare....

Nåja, så här blir det när man grunnar, fast det kanske är bra att grunna, kanske kan vi låta tanten grunna vidare.....
Fast tänk om hon ger oss fler Fake News....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar