Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

onsdag 2 november 2016

Nypickade fönster :)

Ja ni, när vi kom hem från Australienresan, så såg mina nymålade fönster ut så här:


Lite ledsen, lite besviken, men samtidigt lite irriterad över att jag inte läste mer noga i avsnittet om att småfåglar gärna pickar i sig linoljekitt, då det både smakar gott, är snällt mot deras magar och ger dem en bra fettreserv inför vintern....

Vi plockade hem dem, rutorna alltså, och istället för att börja med nästa fönster i huset, fick jag börja om med de åtta först....



Nåja, börja om, det gick ganska lätt att bara skrapa bort det sönderpickade med fönsterskrapan.


När allt kittet och färgen, var losskrapat, användes den gamla dammsugaren, till att få bort det lösa.


Och innan jag la dit nytt kitt, så blandade jag massor med vitpeppar i, vilket förhoppningsvis ska göra att fåglarna inte vill äta upp det :)


Kittet läggs på plats.


Och trycks fast, slätas ut, med hjälp utav kittkniven


Sen målas det över med ny röd färg.


Och, volia, åtta rutor är lagade och ska nu torka en vecka, innan de sätts upp igen.




Och, jag ska gnida kanten med vitlök, plus att jag troligtvis täcker rutona med tunn byggplast efter att jag satt upp dem, allt för att få småttingarna, att äta av talgbollarna istället.
Tror de är mer anpassade för små fågelmagar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar