Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 3 november 2016

Utmaning!

Jonas Parandian, Naprapat, utmanar sin klienter, enligt följande:
Och nu utmnar jag dig: (Texten skriven ac Jonas, och finns i hans blogg  Läs gärna hela inlägget.
Den går ut på att du under 30 dagar i rad ska tillbringa 30 minuter i din djupaste möjliga squat. Du får dela upp dina 30 minuter precis som du vill, men jag förespråkar att du försöker pusha dig själv hela tiden så att du kan sitta lite längre för var dag. Ta gärna tid och sträva efter att behålla squatpositionen lite längre för varje gång, för att få ut maximalt av utmaningen. Annars finns det bara några enkla regler att följa:

1. Sitt med hela fotsulan i golvet. Hälen får inte lyfta från golvet. (Om du verkligen inte kan sitta med hela fotsulan i så lägg något under fötterna, till exempel två utlästa Café-tidningar. Efter var dag som går så tar du bort ett par sidor, när ett par veckor har gått så är du förhoppningsvis nere på golvet med hela foten.
2. Sträva efter att ha fötterna axelbrett. Men börja med en lite bredare stans om det känns bättre.
Resultaten kommer snabbt! Många kan känna förbättring bara från en gång till en annan. Från att det är svinjobbigt de första gångerna och kroppen skriker NEEEJ, till att du plötsligt kan sitta hur länge som helst.
3. Häng inte upp dig på ryggen. Du kan vara avslappnad när du sitter i squat och behöver inte ha en perfekt rak ryggrad eftersom du inte har en skivstång på axlarna. Om du squatar med vikter? Då är det en helt annan femma! Men vänta med vikterna till du kan bemästra huksittandet med både rak och avslappnad ryggrad.
Ett tips för att göra det hela roligare är att ta före- och efterbilder. När jag kollar på hur min squat ser ut idag och jämför med hur den såg ut för ett år sedan (efter att jag redan gjort utmaningen) så kan jag se att den fortfarande utvecklas. Kör hårt!
Nu kör vi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar