Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 13 juli 2017

Uppdatering Juli, Gula Villan.

Så har halva semestern gått, och än klagar jag inte, att ha semester är något helt annat än att vara arbetslös :)

Här går det i renoveringens tecken, vi har målat taket på gula villan.



Eller vi och vi, Stora O har hantlangat åt Lilla O, som ju "Är i branchen"

Gläder en säkerhetsmedveten mamma att ungen använder sele och lina :)

Vi har också varit till Ovolin, som ligger i Örebro och tittat på färg till fasaden. Det där med "rätt" gul färg, för en som egentligen inte gillar gula hus, är inte helt enkelt.....
Men när vi kom in i deras utställningslokal så möts vi av en provmålad fasad, med precis rätt smutsiga gul, som jag vill ha :)

Vi ska inte ha det grå runt fönstren, annars är den gula nyansen helt rätt, och den röda på fönsterbågarna

Köpte en liten provburk, och har nu testat att måla en av täckskivorna till verandan, för att kunna testa kulören i olika väderstreck på plats.

Skivan stor i direkt solljus.

Täckskivan ska målas en gång till, och sedan beställer vi den brytningen via nätshoppen, om vi gillar den i ljuset/omgivningarna vid Gula Villan :)
Färgen är en 25% brytning av Guldocker, och jag hade nog aldrig tittat åt den brytningen om jag bara kollat på nätet..... Ibland är det mycket bra att se i verkligheten :)

Annars renoverar jag fönster, och har börjat gett mig på att plocka ur glaset ur de bågarna som är helt trasiga, och ska bytas ut.
Räddar dock så mycket jag kan, och behöver idag få en glasskärare inköpt, jag borde klara att skära till glas till de små rutorna av de stora som råkat spricka :)

Vi har också fått en lite crazy idé att inte återuppbygga balkongen, uan sätta två stora fönster typ de som är i glasverandan där balkongdörren idag sitter, för att få så mycket ljusinsläpp som möjligt i hallen på övervåningen.


Tror att det kan bli riktigt bra faktiskt, och tar man bort den väggen som delar hallen i två hallar, och får en enda stor, med bara trappräck, så blir det kanon tror jag.

Vi har även under sommaren som varit målat hela uthuset, falurött, vitt och svarta dörrar. Ser genast mycket fräschare ut, det är kul att renovera när det ger stora synliga resultat.


Före och påbörjat!

En halv sida klar, helt tydligt resultat, och jag tror den gamla byggnaden tackar oss för lite kärlek!
Idag ska här handlas in isolering till golven, som vi fått nya trossbottnar i, och spontade ekologiska, värmskogs furaplankor är beställda till nya golv i hallar och kök. Kommer bara att ha dem behandlade med linoljesåpa.

De här är så grymt kul, så ni fattar inte!
Och det är ju en väldig tur att vi gillar det bägge två, eller hur?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar