Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 5 augusti 2017

Bajsdag!

Stopp i avloppet på en fredagkväll..... Hur kul på en skala?
Upp med locket på brunnen, ja här på landet har man egen brunn, modern och miljövänlig, vilken ska tömmas en gång per år, något man betalar för hos kommunen.
Helt fullt och ej tömt, och vi började fundera, det är minst 14 månader sen de var här och tömde....
Hittar ett journummer till företaget som nu tömmer avloppsbrunnarna i kommunen, på kommunens hemsida, ringer....
Får svar av en något förvirrad man, beskriver mitt problem, och han ber att få ringa upp.
Upp ringer vad jag uppfattar som hans chef, vilken beskriver att de tagit över i våras, och att de förra företaget låg efter med tömningarna och att de inte hunnit i kapp.
Han lovar att jag ska få tömt tidigt lördag morgon, och att om det inte är "fullt" så får jag en extra kostnad. Ok, jag tar den, men ni har inte varit här, det är fullt!

Det var fullt, brunnen tömdes, och jag kunde spola våra toaletter igen.



Men köksavloppet fungerar fortsatt inte....
Troligtvis har det stoppat upp mer i den stammen, än i den som går på det nya, vi ha två utlopp från huset, ett gammalt och ett nytt, som går ihop i en, till den 7 år gamla avloppsanläggningen.

Jag lämnar Stora O hemma, med bilmaskin, högtryckstvätt med "iller" och tar en välförtjänt dusch, för att sedan bege mig till Longs Hembygdsgård, där jag håller en liten trevlig vigsel.
Klart mycket trevligare ställe att vara på än bland bajsvattnet här hemma ;)


Hemma igen, har Stora O bilat upp runt den golvbrunn av gjutjärn vi har i källaren, för att försöka hitta en utgång att köra ner "illern" i, utan resultat, han har också lyft av den gamla toastolen vi har i källaren, och där hittade han stammen ut, men stopp är det.....

Ringer grannen och frågar om lite propplösare, vilket han har, så nu verkar det, och vi tog kvällen, fortsätter köra Högtryckstvätt i morgon, och ösa upp det som rinner tillbaka i golvbrunnen.... Mitt ansvar är att ösa..... Smutsvatten, hur äckligt som helst!

Nåja, funderar samtidigt lite på mina ungar som letar hus, de borde va med nu, så de fick se fördelen med att bo i lägenhet ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar