Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 27 oktober 2018

Varför är man alltid mest effektiv på lördagsmornar...

Vaknar fem!
Stapplar upp, på med morgonrock ute med Betty och dagens första cigarett intas.
Ute är kallt några minusgrader och frostnupet i gräset, det frasar under sandalerna, de bara fötterna fryser lite.
In i stugvärmen där kaffet är klart, tur Stora O ska jaga idag och redan satt på kaffe!
Häller upp en rykande kopp kaffe, fyller upp med grädde och njutningsfullt tar jag min första klunk, inte för varmt, inte för kallt, precis så där lagom drickvarmt som jag vill ha det.
Startar datorn och kikar på telefonen, något kan ju ha hänt under natten, i det privata livet eller på jobbet.
Plupp har messat att de kommit hem ordentligt från Ullaredsresan, trötta men nöjda vid 22-tiden, då sov mamman redan gott.
Ett tillbud registrerat på jobbet, att ta tag i och nyheten om den sibiriska näktergalen som sett inne på fabriksområdet sprider sig över världen.


Söt liten pippi, som nu tydligen finns just på min arbetsplats och det är första gången man sett den i Sverige. Stort.

Kaffet har snart blivit lite för kallt för att vara gott, jag häller upp nytt och arbetar en stund med tillbudet, skaffar lite bilder, skriver lite, och gör det jag kan göra här hemifrån.
Stora O far iväg för älgjakt under dagen, och det packas och steks ägg, pratas lite, och betalas för en app.

Förbereder dagens planerade vigsel, gör ett vigselbevis, ett protokoll och fyller i alla papper, så det är klart.
Vattnar alla blommor, det tar en stund för nu är de alla inne, nåja inte alla pelargoner, de flesta av dem sover vintersömn i jordkällaren, men några får vara inomhus under vintern.
Bär ner den fulla tvättkorgen i tvättstugan, och fyller dagens första maskin, helgerna är ju tvättdagar.
Får med mig dagens vigselstass upp också, svarta jeans, mörkblå top och svart kavaj, blir det.
Måste få hjälp av Plupp att fixa till håret innan dess, om det blir slutförande av dreadsen eller en provisorisk fläta, det återstår att se när hon vaknat. Kl 15 är vigseln så före 14 måste det vara klart. Messar henne om det, men får inget svar, hon sover nog än....

Måste också rensa ur hörnet vid trappan, där har jag haft en säck hundmat stående, och Bettys ökade aktivitet runt den säcken, som jag nu flyttat, gör att jag misstänker ytterligare en musgömma med hundmat där.... Kanske har de byggt ett hus i en gammal sko, där finns skor.....
Beväpnad med dammsugare och en terrier som sällskap ska jag väl klara att fixa det själv, men kommer det en mus, då dör jag nog lite....


Nja, den är söt, jag vet, men jag gillar dem inte.....
I alla fall inte när de springer runt i mitt hus, eller sitter döda i en fälla....

Fortsätter mitt morgonarbete, med att rädda en fetbladsväxt som glömts ute i uterummet, och en Ingefärsrot får också ny jord och en mindre kruka.
Disken ropar på mig också, så det är väl bäst att jag tar den, ska bara sätta på mig ett par mjuka brallor och en tröja.
Men det brukar vara så att när jag kommer ur sovarstassen och hänger upp morgonrocken, så försvinner lördagseffektiviteten, kanske sitter det i morgonrocken, undrar om man kan ha en sån på jobbet också?

Hur tillbringar ni era lördagsmornar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar