Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 7 februari 2019

Dag tre....

Ledigheten går fort, det är redan torsdag, och jag har hittills tvättat i kapp, lagat mat, gått ut med Betty, hälsat på Plupp, sett en massa på TV, schamponerat Betty, bytt ut porslin i skåpen, tänkt börja städa, tänkt sy, tänkt sticka, tänkt, tänkt och tänkt......

Det där tänkandet tar en himla massa tid i anspråk, eller hur, men det kan ju vara utvecklande, eller förödande, ibland vet man inte vilket......
Samtidigt som jag kanske faktiskt tycker att fler borde tänka, kanske innan, tänka efter före liksom, om ni fattar vad jag menar. På jobbet kallar vi det för riskanalys, eller konsekvensanalys.

Om jag gör så här, vad kan då hända?
Hur ska jag göra för att det blir så säkert som möjligt?
Om man sen ser vissa hinder, alternativ konsekvenser, så tar man ansvar och löser dessa, kan man inte det, alltså se till att det inte blir oönskade konsekvenser, eller ar farligt på nåt sätt som man inte kan komma ifrån, då gör man det helt enkelt inte

Tänk om alla kunde göra en lite enkel konsekvensanalys innan man tex skriver en ogenomtänkt/elak kommentar på nätet, delar nåt på sociala medier med suspekt/osäker källa.....
Tror ni världen/nätet skulle vara en bättre plats då?
Det tror jag!


Ha en bra torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar