Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

tisdag 19 mars 2019

God Morgon!

Det är tisdag morgon, morgonen när man vänt rätt dygnet efter en natthelg, och plötsligt vaknar före kl 5, och är pigg!
Försöker lägga sig och somna om, för man vet att dagen blir väldigt lång om man kliver upp nu, men kroppen protesterar.....
Ryggen blir så där stel, och öm när man försöker hitta en bra position under det tunga täcket, som normalt brukar kännas som om man innesluts i en livmoder, nu blir det bara varmt och tungt....
I näsan pirrar det, och nysningarna kommer, en efter en.....
Tankarna börjar snurra, "Vilken tid behöver vi åka till tåget för att hinna?" "Var är det bästa att parkera?" "Ska jag börja plocka in pelargonerna idag?" "Hur går det på fabriken?" "Varför kommer inte Betty in, är hon på rymmen?"
Vänder mig ytterligare en gång i sängen, stel som ett kylskåp, och vill verkligen sova några timmar till, mest för att få tiden att gå, för egentligen är jag pigg, jag har liksom sovit klart, och att ligga och dra mig är inte riktigt min grej liksom....

Går upp, ser efter om hunden verkligen har rymt, eller om hon behagar komma in.
Tar en kopp kaffe, drar den tjocka skjortan utan på morgonrocken, stoppar fötterna i sandalerna och går ut på trappan, sätter mig, tänder en cigarett och förundras över att man får vara ledig en helt vanlig tisdag.....

Tar en kopp kaffe, sätter mig vid datorn, förundras över att nyhetsflödet varit lika stort under natten som alla dagar, och att debatten nu handlar mer om engagerade ungdomar, klimat, terrordåd i andra länder och flygplanssäkerhet än om invandring och migrationspolitik. Men det är väl så det är, olika saker tar olika tid i anspråk, men det gläder mig att de bruna krafterna ändå verkar få mindre utrymme.... Kanske ligger de och lurar i vassen och slår till minst man anar? Och kanske var en liten 16 årig tjej med Asbergers, det bästa som hänt vårt land på mycket länge, kanske kan vi börja diskutera det vi verkligen behöver diskutera.
Ser rasande inlägg om ytterligare en föräldravecka, ser att man vill stänga en liten skånsk kommun för IS-återvändare,ser en SD politiker som vill bygga ett mångkulturellt centrum och som blir starkt ifrågasatt av sitt eget parti, då han går emot deras värderingar...

Fyller på kaffekoppen, och konstaterar att grädden kommer att ta slut under dagen, gör en plan i skallen för hur jag ska få den att räcka, ett sms till maken om att handla det, får det bli.

Nåja, världen snurrar på, jag är ledig, det är tisdag, 1 grad kallt, blåsigt men utan nederbörd.....
Soffan kan ju vara ett bra alternativ en stund så här på morgonen, utan att behöva se nyhetsflödet, höra om allt som hänt och händer, inte behöva tänka, bli fundersam, eller irriterad.

Och nej, hunden hade inte rymt, bara scannat av trädgården, och ligger nu bredvid mig, snart i en soffa.....

God Morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar