Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

tisdag 15 november 2016

Förväntningar....

Ni vet känslan, när man skrapar en trisslott, ruta för ruta, skrapar man bort det grå skyddet över siffrorna, för att se, har jag tre lika, helst då av så stor valör som möjligt?
Man skrapar, lite intensivt i början, sen mer sakta, för att skrapa sista rutan, och en förväntansfull känsla sprider sig i magen, i medvetandet startar en snabb process, om jag vinner ska jag.....
Stora O var i begrepp, att beställa ny bilklädsel, till den Volvo, han skulle vinna första gången vi spelade Bingolotto, för nästan 25 år sen, ja ni fattar, man bygger upp en viss förväntan.....

Att söka jobb, är nästa samma sak, nja inte bokstavligt, men man bygger upp en viss förvätan, först när man sitter och kikar på annonser, lusläser platsbanken, går igenom alla mail från div jobbsiter, söker via TRR, kanske finns just mitt drömjobb där?
Det var första skraprutan.....

Plötsligt ser man nåt, som på rubriken ser spännande ut, man öppnar, och ögnar igenom...
Ruta två.....

Man laddar ner annonsen som PDF, skriver ut, läser lite mer noggrant, var, vad och vilket fretag/organisation? Man kanske har frågor, man ringer och pratar, frågar... Spänningen stiger....
Ruta tre....

Ser det tillräckligt intressant ut och telefonsamtalet gett något, börjar man fila på sitt CV, och förväntningarna börjar hopa sig i kroppen, jag börjar göra planer, för hur jag skulle vilja jobba, utifrån annonstexten och det jag fått via samtalet.....
Ruta fyra....

Utifrån min egen bild av vad arbete innebär, skapar jag sen mitt personliga brev, vad kan jag tillföra till just erat företag, varför är just erat företag bra för mig, hur kan vi matcha varandra, och varför ska ni välja just mig.....
Ruta fem....


Ansökan går iväg, man kanske ringer eller mailar, efter några dagar, för att höra hur processen går vidare, att de mottagit min ansökan, och bara för att visa sitt intresse....
Ruta sex
Här tar det oftast slut i processen, man ser redan efter sex rutor skrapade att det här kommer inte att ge nån strovinst, kanske inte ens en liten.....

Förhoppningsvis blir man kallad på intervju, för göra några tester, och visa vem man verkligen är. Man får lämna några referenspersoner, som man kontaktat i förväg.....
Ruta sju......
Tar det slut här, så har man i alla fall kommit på intervju....
Jo det var ju bra, men vad hade jag inte, som övriga sökande hade? ja den frågan borde man ställa fler gånger, jag är dålig på det, för jag blir så grymt besviken, förväntningsballongen bara spricker liksom...
Spricker....

Jag är ju inne i div rutor, på att antal sökta tjänster, vilket jag varit mer eller mindre under snart två års tid, och hela tiden byggs de där förväntningarna upp.....

Snälla låt mig komma längre än till ruta sju, snart.....
Men ska jag fortsätta dra parallellen med trisslotten, så blir det väl på sin höjd trettio kronor, dvs ett nollsummespel i alla fall i slutänden.....



Fast hoppet är det sista som lämnar människan, så snart kommer högvinsten....
Kanske nästa gång.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar