Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

onsdag 5 september 2018

Alla dessa val.....

Ja på söndag är det dags. Dags att göra sin samhälleliga plikt eller skyldighet, eller är det en självklar rättighet?
Jo en självklar rättighet i ett demokratiskt samhälle att rösta!
För mig en väldigt viktig del i livet!
Nej jag skriver inte ofta om politik, men jag ar nördigt intresserad av det politiska spelet, valprocessen och de olika partiernas retorik och ledarskapsförmågor.
Och lite nördig är man säkert när man följer alla partier på alla sociala medier, med samma intresse.
Vissa inlägg gör mig positivt överraskad, vissa gör mig innerligt förbannad och de finns inlägg som gör mig rädd.
Nej inte rädd för den stora katastrofen, som viss blåser upp, utan rädd för att folk verkligen tror på allt som delas och skrivs, att folk är rädda på riktigt för enstaka händelser och tror att vi lever i en samhällskollaps....
Vi har aldrig haft det så bra som vi har det nu!
Är det något vi ska vara rädda för, så borde det vara utvecklingen av vårt klimat, inte om några afghanska pojkar ska få stanna eller inte, inte för att det sitter en tiggare utanför Ica och heller inte för att farmor fick för lite lingonsylt till köttbullarna.....
Nåja, jag är ganska klar över vilket val jag ska göra på söndag, och att jag kommer att ladda med snacks inför valvakan som senare under kvällen kommer.

Ett antal valkompasser har jag gjort, och de ger samma svar varje gång, så övertygad är jag troligtvis, jag behöver liksom inte fundera!

Tror att fler skulle behöva fundera över sina val dock, kanske fundera på om man vill rösta för något eller mot allt, tror det tidigare alternativet ger mer, att bara vara mot, ger ingen utveckling, och heller ingen tillbakagång till något vi gått ifrån.
Och jag tror att vi kvinnor ska börja ta för oss mer, att gå tillbaka till nåt gammalt kan innebära att vi får sämre löneutveckling, svårare att konkurrera om de jobben vi vill ha, osv.....
Jag har i alla fall inte tänkt mig att vara beroende av min man, och inte känna den frihet jag faktiskt har idag!

Så, bland alla dess val, är det dags att vi gör vårt, jag, du och alla röstberättigade i Sverige!

Och är du osäker, gör en valkompass, här finns en där du kan få lite vägledning både i riksdag, landsting och kommunvalet: https://valkompassen.svt.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar