Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

söndag 9 september 2018

"Det är såna som dig, som vi tar först"

Ja, ungefär så skrevs det i ett av mina blogginlägg för något år sedan, när flyktingkrisen var som störst, och jag hade en åsikt om att jag ansåg att vi hade råd att hjälpa människor på flykt.....


Sitter framför valvaken och har parrallellt koll på resultat för vår kommun, riksdagsvalets siffror och kommunen siffror, och blir grymt rädd, när min hemmabygd består av 22% (90 personer) som kan ha den åsikten, att det är åna som mig de ska "ta" först......
90 personer i min absoluta närhet, har röstat på ett alternativ där man vill ha ett angiveristsyem, där plast är en icksfråga och där man kan uttala sig genom att säga "De är inte svenskar, de passar inte in här!"
90 stycken av 415 röstande......
90!
Jag är inte en av de 90, och det är jag just nu stolt över!
Och jag är stolt över att vi är så många som ändå vågar visa vår besvikelse genom att reagera på valresultatbilden som lades upp i bygdegruppen på Facebook, undrar bara var de är som röstat, de borde ju visa sitt gillande.... Eller törs de inte stå för hur de röstat, kanske är det medvetna om att blev ett konstigt resultat, när vi har det så bra som vi har det i vår lilla del av Världen.


Vi har inte en enda invandrare i vår del av kommunen, inga bilbränder (än) inga mord, rån eller våldtäkter......
Vi har bara en enda stor gemenskap, eller vi hade i alla fall igår....
Jo jag vet att Sverige är större än lilla Värmskog, men man blir liksom besviken när man trodde man kände sin hembygd


Nåja det är som det är och Värmskogs valresultat är ju inte det som gäller på Riksdagsnivå, men det resultatet är ju inte bättre.
Det finns ju vissa risker med ett ostadigt parlamentariskt läge, och med SD som tungan på vågen, som vill ha inflytande i vissa frågor, integration, lag och ordning samt sjukvård, kan ju ge fallande valuta, höga räntor, etc......
Och det ska bli intressant att se vilket parti som fallar till föga för samarbete med SD.....


Jag hade en känsla av styrka och gemenskap som jag fick vid gudtjänsten i morse, när den unga härliga prästen höll en predikan och alla människors lika värde, den absolut bästa predikan jag någinsin hört, och jag har hört många. Jag hoppas dock inte att farhågorna om att behöva välja ett annat land att bo i, pga de onda krafterna som vill stänga in och kontrollera oss, som behandlar varandra illa och hatar, kommer att besannas.


Vi får väl se vad som händer...

2 kommentarer:

  1. Tack Lotta för din text. Nu kommer tårarna efter besvikelsen och chocken jag fick igår när jag som valförrättare i här i Värmskog insåg att 90 av 415 röster i riksdagsvalet gick till detta parti som har en agenda som bottnar i ren ondska.

    SvaraRadera