Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 17 september 2015

Herre, förlåt dem, för det vet inte vad de gör.....

Allt vad du vill att människorna skola göra mot dig, skall du ock göra mot dem.....



Ja, i min uppfostran, i den kristna svenska religionen, finns det massor av sådan här exempel......
Och ni alla som anser er vara fina och "riktig" svenskar, rädda för att vi ska få hit människor i nöd, som tar våra jobb, vår välfärd och vårt land......
Ni kanske skulle ta och se vad "vår" religion står för, innan ni dömer någon annans.

Nej, jag är inte religiös, i det ordets mening, men ett och annat besök i kyrkan har det blivit, en och annan predikan har jag hört, en och annan psalm är sjungen, och jag har med mig många bibelord, om faktiskt ibland hjälper på vägen, och ger nån typ av styrka.
Och styrka behöver man, när man ser sina medmänniskor i olika perspektiv.
Vissa lider, sliter och har det jobbigt:

Det kan vara den äldre människan på vårdhemmet, med låg pension, litet hemtjänstbehov, utan vänner och familj.......

Det kan vara den arbetslöse ungdomen, utan framtidstro, utan utbildning, eller inkomst......

Det kan vara den studerande ungdomen, som inte vet var livet är på väg, som har prestationsångest för att få ut så mycket som möjligt av vårt studiesystem och för att känna att man använt studiemedlen rätt.....

Det kan var mamman, som i skräck, tar sina barn under armen och lämnar allt, hem, ägodelar, trygghet som blivit skräck och rädsla för livet.

Det kan även vara den ensamma mannen, som blir den som för familjens räkning får ge sig ut i världen, som vägbrytare, för resten av familjen, hitta en trygg plats att ta resten av sin familj till....

Det kan vara präktiga Svenska medborgaren, som i sitt välstånd sitter oc ser det hända, men stoppar sitt stora strutshuvud i sanden, och bara ser till sin egen välfärd, och trygghet, och är skiträdd för förändringen.....

Egentligen är det lika synd om dem allihop....
Så..
Herre förlåt dem, det vet inte vad de gör!

Och giv mig styrka att stå ut med alla galenskap, i världen, i Sverige, i min närhet.....
Och du kanske anser att jag har fel, men jag står för mina åsikter och min empati, oavsett vem som behöver den!

Och återigen, jag respekterar även dina åsikter, men det betyder inte att jag tycker om dem!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar