Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 10 november 2016

Förvandlingen, börjar nu, eller hur svårt kan det va?

Ja, jag tänker förändra, om än inte världspolitiken, så mitt eget utseende, och kanske innehållet i bloggen :)
Och idag var dagen jag började förändra, inför min resa in i världen med dreads, möjligheten till att med hela min skapelse, få vara den just jag är....
Med dreads :) (Och med åsikter)

Ytligt, jo jag vet, men en viss andlighet, infinner sig, när jag sitter några timmar, i en frisörstol, helt i händerna på frisördottern, och att dessutom få till en hel timmes helkroppsmassage efter det, ja det kan knappast bli bättre.....

Så istället för att skriva inlägg som handlar om typ:

Lyssna på folket!
Ingen lyssnar på oss!
Det finns vissa paralleller mellan att vara ledare på arbetsplatser, och att vara politiker....

Vissa ledare, skapar förtroende, rör sig bland medarbetarna, ute på golvet, lyssnar på vad de har att säga, som ledare behöver man komma in på fikarasten typ, när förtroendet har skapats, och det ska vara helt naturligt, då får man veta, vad medarbetare vill, hur de mår, vad det pratas om.....

Vissa ledare, ser sitt eget ledarskap, som den viktigaste delen, glömmer bort varifrån de kom, vem som gör jobbet, leder med en fullkomlig tro på att det de själva kan, vill och säger är den enda sanningen......

Medarbetare har också ett ansvar, att prata där det ger effekt, ideér som tas upp vid fikabord, är oftast de bästa ideérna, men om inte den som kan påverka hör dem? Då blir det inte annat än just fikabordsprat.... Tyvärr....

Förtroendet är det allra svåraste att skapa.

Politiker, som är folkvalda, förhoppningsvis, för att medlemmarna i en viss gruppering tycker att de är rätt personer, för att föra gruppens talan, ska kunna göra samma sak, om än inte kunna fika hemma hos varenda svensk, så i alla fall veta, vilka som gör det, och därmed lyssna på dem, för att "veta" vad folket vill, men så ser det tyvärr inte alltid ut...

Ja, politiker är folkvalda, men för att komma dit, behöver de själva vilja ta ett uppdrag som just politiker, och jag tror tyvärr inte att "alla" folkvalda politiker, är de som ni hemma i stugorna tycker är de bästa... För de är oftast nåt annat som tar tid, bra föräldrar i en föräldragrupp, bra fackliga ledare, bästa grannen som alltid ställer upp, ja ni fattar....
Alla som någon gång sysslat med ideell verksamhet vet precis vad jag menar, det är INTE lätt att rekrytera, de man tycker passar bäst. "Bara ett namn på ett papper", "Det är inte så mycket jobb" så låter ofta snacket när man försöker få med nån.... 
För de flesta politiker i Sverige, har börjat där, och en del stolpskott, kommer långt, de som är de bästa, orkar oftast inte ända fram.... Politisk verksamhet i Sverige, är en ideell verksamhet i grunden, och inget högavlönat arbete och det är de här politikerna, som måste påverkas, fr det är de, som sedan deltar i kongressen, landsmöten, representantskap, eller vad man nu kallar deras möten, det är de här gräsrotsmännisorna, som snappar upp vad folket tycker, och förhoppningsvis skriver en motion, eller ett förslag till sina resp. grupperingar för att föra dem vidare.

Det är det system vi har i Sverige.
Betald som politiker, blir man inte förens men tagit klivet upp mot kommunalråd, landstingsråd, EU-parlamentariker, eller statsråd, ska man "Jobba" på regeringskansliet, så är man oftast en avlönad tjänsteman, precis som kommunchefen, socialchefen, eller chefen för barnomsorg och skola i kommunen. Dessa är oftast ganska opolitiska, och ska följa sina politikers beslut, komma med förslag osv....
Givetvis, underlättar det både för politiker, och de anställda, iaf på riksdagsnivå, om man delar sin arbetsgivares värderingar, lättare att skriva tal åt en socialdemokrat om man känner till deras ideologi, om ni fattar vad jag menar.
Precis som det är lättare för en ledare inom exempelvis industrin, att jobba mot företagets mål, om man kan sympatisera med företagets värderingar....

Skillnaden mellan ledare i arbetslivet och en politiker, är hårfin, men du kan själv vara med och påverka vilka politiker du vill ha, chefen, bestämmer nån annan åt dig, och duger det inte, byt jobb, eller stå ut :) 
Funkar inte en politiker, som just du vill, hitta en ny, och organisera dig, så just du kan påverka, men för guds skull, kolla hela innehållet, på vad just den personen/grupperingen står för, det hjälper inte att bara göra det pga missnöje med något annat, risken finns ju att vi får nåt som är ännu sämre...

Det är alltså på gräsrotsnivå, vi måste börja agera, om vi ska kunna förändra något i vårt politiska system, det hjälper inte att skrika på Facebook, dela artiklar, som förvrängts av sympatisörer till vissa grupperingar, eller sitta hemma vid köksbordet och tycka, nej vill man förändra, då måste man också handla, göra, agera!
Dvs organisera sig!

Det hjälper heller inte, om våra politiker, inte har rätt tentakler ute i samhället, för då kommer inte informationen fram, det blir ett brus på vägen.... Precis som det kan bli ett brus på vägen, om man i arbetslivet säger nåt till fel eller ingen kanal, dvs det kommer aldrig fram, och svaret man får, är "Det har vi aldrig hört" 

Ska vi förändra etablissemanget, så måste vi delta i etablissemanget, och den "elit" man ofta menar med uttrycket, den har ju vårt system byggt upp under lång tid, är vi inte nöjda med den, GÖR NÅT!
Etablissemang, en enkel förklaring....

Jag är ingen företagsledare, inte heller är jag politiker, i alla fall vare sig organiserad, eller valbar, men jag är politiskt intresserad, kanske lite för mycket för att det ska vara nyttigt för mig själv, när jag ofta följer val och debatter, har åsikter om resultat, lyssnar, läser och reflekterar över uttalanden, beslut och ideologiska resonemang, som jag ibland inte förstår.....

Men om vi alla tror att vi har rätt åsikter, utan att föra fram dem, hur ska vi då kunna få in dem i "finrummet"?

Så kommer det här att vara en blogg, som handlar om utseende, mode, och smink.....

Typ....

Eller inte......
Jag är ju ingen blondinbella....

Kanske kommer mina egna tolkningar av div ideologier, så småningom, för jag vet inte vilken gruppering just jag, behöver organisera mig i, det är inte enkelt, det finns ju lite att välja på.... Men vi kan ju gräva lite...

Over and out!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar