Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 26 januari 2017

Att bygga en mur.....

Det finns så mycket jag skulle vilja skriva.....
Men något hindrar mig?
Varför?

Har även jag drabbats av rädslan, som sakta men säkert håller på att byggas upp?
Det skrämmer mig mest, att jag tvivlar på min rätt att få uttrycka mig!

Alla människor sitter ju på sina sanningar, sin egna värderingar, och i en demokrati, borde det vara helt okey att ha åsikter, att tycka, vara övertygad men även att andra respekterar ens åsikter även om man oftast inte tycker lika i alla lägen, det borde få vara okey att tycka annorlunda....

Ja, du kommer säkert att tänka nu, att ja visst får du tänka annorlunda....
Men menar du det?
Menar du det på riktigt, eller är det bara "nåt man säger" för att det ska vara så?

Jag ska villigt erkänna, att jag ibland, även jag faktiskt, blir sur på idiotiska åsikter, jag reagerar, snabbt också, och sticker ut hakan, men den börjar bli blå nu, och "bränt barn skyr elden" om du fattar hur jag menar, på nåt vis, måste jag skydda mig själv...
Det är inte roligt, att bli påhoppad, även om jag rensat bort de värsta från mina flöden....
Men, hur mycket diskussion ger det, om jag inte vågar möta det jag tycker är fel?

Hur många utvecklande diskussioner har vi, om vi inte vågar, visa fakta, stå för våra åsikter och möta våra meningsmotståndare, vad ger det för en demokratisk process....

Det där ekot från "Stöveltrampet" på 30-talet, skrämmer mig, det gör det faktiskt, och jag brukar inte bli rädd, mer än för ormar då :)

Att vara faktaresistent, är något som man ofta hör, och nu kanske inte Wikipedia är den allra bästa källan, men några sanningar, och någons sanning framförallt, kan man faktiskt hitta där, och om vi tittar på Vägen till Makten, NSDAP
Så finns framförallt en mening, som kan ge lite eftertanke, med tanke på det politiska läget vi har i vårt land idag....

Men det var också Brüning som ofrivilligt banade vägen för Hitlers maktövertagande 1933. Efter att ha misslyckats med att få parlamentarisk majoritet för sin finansplan, manade han president Hindenburg i juli 1930 att utlysa nyval.

Nåja, vi får hoppas att det som händer i Väst, visar att vi måste göra något annorlunda, inte bara slå på etablissemanget, och rösta på något, som bara har motargument mot allt....
Vi måste våga vara modiga, och tro på något bättre!

Och vet ni, vi kommer aldrig att tycka exakt lika, men jag tror ändå på vår förmåga att våga respektera varandras åsikter, behandla varandra med respekt, och framförallt, vara snälla mot varandra. Vi tjänar inget på att idiotförklara varandra och kränka!

Och den där muren? 
Nja, jag har en (staket), runt min trädgård, men den håller inte ute objudna inkräktare (typ grävlingar, rådjur ormar), och definitivt inte inne nyfikna innevånare (äldre Goldendam och nyfiken Terrier), som vill ha koll på grannar och spännande händelser :)

Mer kärlek till folket!



Och en annan dag, ska jag kanske skriva om nåt annat spännande, för livet är ganska spännande just nu, om man ser till ett mindre mer personligt perspektiv :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar