Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

fredag 22 juni 2018

Dold talanger på semestern?

Nja eller så är det bara kul :)
Eller så försöker jag undvika källaren där de halvmålade fönstren står....

Det kan också vara så att jag på något sätt vill göra min man glad och använda hans auktionsfynd på ett bra sätt!
7 rullar med ca 5 meter på varje för 80 kronor...
Det började med att jag klädde om några andra auktionsfynd.
Han köpte en matgrupp för kanske två år sedan, ett rejält bord och fyra stolar, året efter köptes en grupp till, mest för att få fler likadana stolar, dock blev tyget på stolarna olika, så den första rullen tyg ur tygfyndet från i våras, fick bli ny klädsel, så nu har vi åtta likadana stolar i uterummet.
Nygammalt för ca en hundring och min tid!



Nja, lite väl guldigt är det kanske, men de är lika i alla fall :)

Att jag började klä om stolarna gjorde att jag verkligen tittade i den stora påsen med tygrullar, ja vi pratar rullar, inga småpartier här inte, här köper vi rejält!
Och det fanns lite tunna tyger, som genast gav mer lust, och det blev nya gardiner till rummet däruppe, där jag först städade undan och flyttade in symaskinen som stått gömd i min Walk-in-closet, och bara varit använd när det ska lagas nåt....


Vädret är ju ändå inte det bästa, om man nu tänker sig några härliga dagar vid sjön, så jag kunde ju lika gärna vara inne :)
Symaskinen har jag haft i min ägo, sen Tilda vara liten, det första jag sydde på den var en liten knallröd tomtekjol, som hon hade på Lucia när hon var nästa två år :)

Symaskin på plats och tyg inventerat, resulterade i gardiner både uppe och nere.
Fyrkantiga bitar, som fållas, sprättlätt!



Och Stora O tyckte det blev fint, vilket han knappast hade gjort om han inte hade köpt tyget själv :)
Nya gardiner i två rum, för ca 40 kronor och min tid :)

Lilla Betty fyllde år mitt i allt det här också, Guldrosett och korvtårta firade vi med, och att matte var hemma, just på hennes dag, 8 år är den lilla korven nu, en värdig dam, som inte låter sig bli gammal....
Nog för att hon gärna sover i gästsängen uppe, när matte syr....


Plupp kom ut, och höll mig sällskap, när jag plötsligt hade fått för mig att jag skulle sy ett par Australienbyxor, ni vet ett par såna där tunna, vida, och sköna mjuka byxor. Dock kan man ju inte bara klippa till fyrkantiga bitar, just till byxor och nåt mönster hade jag ju inte, så jag fick börja med att sprätta isär ett par som jag hade sen tidigare, för att använda som mönster.
Sagt och gjort, och ett polyestertyg i beige valdes att ha som prov, och jag la ut och klippte till.
"Ta till lite extra du!" sa Plupp, och sagt och gjort, jag la till lite både på längd och bredd, sydde ihop och himmel vad vi skrattade när jag vrängde och höll upp.....


"Mamma har något skev självbild", kommenterade Plupp och la ut på Instagram och kommentarerna haglade in.... Många med oss var ni som skrattade!
Och Nej jag tänkte inte, jag bara försökte!

Stuvade undan Jättebrallorna i skåpet, och la tillfälligt ner....
Men kunde inte släppa tanken, så på morgonen tog jag nya tag.
Gjorde veck, funderade, provade, sprätte, provade, klippte av och...




Det är lite ankrumpa än, ska sprätta upp lite i vecken bak, samt linningen är lite vid, men de sitter uppe.....
Och jag tänker att med något gult blommigt på överkroppen, Tildas korta Beigea jacka med stora knappar, kan det bli en kul kombo, även om det är ett "Kärringtyg" som Plupp kommenterade det....
Måste kanske ha en strut-BH också.... :)
Mest nöjd med linning och överdel faktiskt! Kanske gör om benen, de får mogna lite....

Med byxorna på en galge, hurrarop på Instagram och ett stärkt självförtroende, letade jag upp ett mönster, förövrigt det enda som finns i huset, mönstret som användes till Tildas klänning i Grease.

Och jag klipper, läser och funderar.....
Väljer storlek 42, kan nog va bra, mäter inte utan bara börjar.....
Tänker lite på min gamla syfröken i grannhuset, vad skulle hon tänkt om hon sett att jag varken sporrat eller märkt.... Sömsmån får jag med i alla fall.
Och efter dag ett:


Nåla, sicksacka, sy ihop, pressa...
Saknas Blixtlås, snabbt till Arvika inhandla det som behövs, både blixtlås och mat inför midsommar.
Hem, fortsätta s, sprätta, gör om, gör rätt, sy pressa....
Prova!

Och Vólia!
Det blev en klänning!




Kanske är det bara ett infall, kanske är det nåt jag kommer att göra om....
Jag var ju i alla fall in på Linneväveriet på väg hem från Arvika och köpte mig lite tunn linne....

Ha en riktigt fin midsommar nu allihop!
Klänningen får dock stanna hemma, vädret tillåter inte axellös och kort klänning, i alla fall inte i Värmskog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar