Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

onsdag 13 november 2019

Nattjobb!

Anna & Mia i öronen, via Spotify, och det drar lite i ögonlocken.....
Det kryper lite i kroppen, drar liksom i skinnet och kroppen går ner i viloläge, normala människor sover när klockan är nästan halv fem.
Men inte jag, jag jobbar natt.....
Alla sysslor är gjorda, alla arbetskamrater har jag mött, och tiden som är kvar används till att vänta in om något händer, eller bara väntan på att få lämna över till kollegan som kommer för att jobba förmiddag.

Ibland blir nästa Anna & Mia för intensiva, får pausa lite, sträcka på benen, sträcka händerna mot taket och räta ut hela ryggen...
Får inte somna, får inte somna.....
Och det är nästan jobbigare att hålla sig vaken, den här andra natten, än den första, men det går....

När natten sen är slut, man tar av de välanvända arbetskläderna, och på de vanliga, startar den kalla bilen, drar igång rattvärme och stolsvärme, radion på P4 och lyssnar på de sista minuterna av nattradion, för att käckt vakna till, till käcka Radio Värmland.
Öppnar rutan, för att bli lite frusen på kinderna, bilen får inte bli för varm, värme är lika med att man kan somna, och jag har ändå 55 kilometer att köra.....
Sjunger, röker, sjunger lite mer, ner med rutan, upp med rutan, slår mig själv lite på benen, och sträcker på fötterna, så gott det går efter en natt i arbetsskor och vattenfyllda fötter i varma vinterstövlar..

Klarade bilturen hem även idag, tyst i huset, tyst i byn, tassar in, lägger mobil på laddning, klär av mig, drar på sovsärken, tassar upp på övervåningen, kryper ner mellan linnelakan, med sovmasken för ögonen, sluter dem och sover.....



Sista natten är gjord, nu väntar fem dagar ledigt, nästan helt oplanerade, ett möte idag, när jag vaknat, ett besök för laserbehandling på torsdag, fredag ska jag tillbringa med Stora O, en dag tillsammans ska vi ha, lördag och söndag, ja då grejar jag nog hemma....
Sen börjar nästa arbetsperiod igen, och klockan ringer 3.45......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar