Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 23 december 2017

Om man hoppar över Koriandern?

Vaknat lika tidigt som jag brukar, trots att det är julens första lediga dag...
Snuvan är kvar, men rinner inte längre, den sitter nånstans där uppe bakom näsan och gör rösten tjock och konstig. Efter den där chocken med Vicks inhalatorn, så verkade alltihop rinna ut, i alla öppningar på hela huvudet, nåja, öronen rann det väl inte så mycket från men ögonen, näsan och munnen...



Nu har jag startat dagen med att koka två olika sill-lagar, eller heter det sill-lager, skit samma ni vet det där blöta som man lägger sillen i för att få lite olika smaker.
En helt vanlig traditionell, till blank Citronsill, och en med Ingefära, Vitlök, Citrongräs och Chili, till Thaisill. Och det var också en upplevelse som rensade näsan....
I Thaisillen ska det enligt receptet hackas ner koriander, men jag har ingen koriander, och jag har fått för mig att jag inte gillar det, så jag hoppar den tror jag, lite eget experimenterande med smaker måste man ju kunna unna sig :)

Experimenterade lite även igår med de Thailändska köket, och gjorde egna vårrullar, inte så utmanande i sig, men degen.... Den degen..... Gjorde en enkel deg på ägg, mjöl och vatten, och det var helt okej att arbeta med, men jag skulle ha kvalat den mycket mycket tunnare... Eller köpt färdiga plattor, det finns ju men inte i min vanliga ICA affär :/



Spännande i alla fall, med nya roliga rätter, och nåt ska man ju göra för mannen som fyllde år igår, eller hur?!

Nu ska här lagas mat hela dagen, ska göra några traditionella sallader att ha med till Julbordet, lax som jag lovade att fixa har jag inte fått tag i, i alla fall inte den jag tänkte, men vi överlever nog ändå, mat brukar inte vara en bristvara på julen i alla fall :)

Annat som man traditionellt brukar greja med så här dan före dan, är väl julgransstök, men vi hoppar julgranen i år, vi har vårt stora pepparkakshus, vår morfarstomte och vårt julefår, så vi klarar oss bra ändå, men lite kul är det med de där minnena på Facebook, och för åtta år sedan såg det ut så här:


Nu ska här nysas, stökas och fixas. Ha en bra dag före dopparedagen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar