Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

söndag 22 juli 2018

Är det en konstig tid vi lever i?

Snön låg djup och i drivor, våren blev intensivt kort, Nazister rör sig fritt på våra gator, ungdomar har ihjäl varandra, politikerna har intagit en mer pessimistisk hållning, värmebölja och skogsbränder....
Och i de sociala medierna haglar kommentarerna om inkompetenta ledar, politiker och regering....
Det delas vitt och brett påhittade inlägg och alla har sin åsikt, inget konstigt i det iofs, men att det finns så mycket hat och hot, det tycker i alla fall jag är lite konstigt...

Kan Stefan Löven och hans regering hållas ansvarig för väderläget?
Är det Sverigedemokraternas fel?
Kan vi skylla på Kommunisterna, eller Muslimerna?
Knappast, men att ta ansvar för sina egna uttalanden och hur vi behandlar varandra det kan vi alla göra...

Jag kan inte släcka de bränder som idag härjar över vårt land, men jag kan ta ansvar för hur jag själv tar ställning, hur jag delar och uttrycker mig på sociala medier, hur mycket kunskap jag letar efter.....

Alltså, vad vill jag ha sagt med det här?
Det vet jag faktiskt inte.....


Men det är en konstig tid vi lever i...
Eller???

Kanske är det dags att förstå att man inte alltid får det precis som man själv vill, ibland tas beslut som inte alla gillar, det finns folk som tycker annorlunda än mig själv. Och kanske är det dags att förstå att man kanske inte i alla lägen kan handla efter hur reptilhjärnan reagerar, det kan vara bra att tänka efter, reflektera och faktiskt våga lyssna på andra...

På något sätt känns det konstigt att bara sitta här och skriva, för min världsbild är ju inte större än gemene mans, jag vet inte heller mer än det jag ser i medierna, hör på radion eller uppfattar bland de jag möter. Mina största problem just nu är kanske att tranorna på gärdet låter för högt, att det är alldeles för varmt i sovrummet så jag får sova i källaren, vad vi ska äta till middag....
Annars har jag det ganska bra faktiskt.

Och jag lyssnar, reagerar och hör var andra tycker, men för det behöver jag inte gilla allt jag ser eller hör, jag behöver inte stå ut med hat och hot, ingen annan heller faktiskt i vårt land, ändå beter vi oss så....
Det blir lite dubbelbottnat faktiskt...

Hoppas våra ungdomar, de som kommer efter oss, vågar tänka annorlunda, vågar stå upp för det de tror på, vågar handla, vågar behålla kontakter med de som tycker annorlunda, vågar vara öppna och att de tar hand om vår planet, för det verkar gå käpprätt...

Är det en konstig tid vi lever i?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar