Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 19 januari 2019

Midvinterköldens natt är hård....

Ja, ute är det kallt, det kröp ner mot 17 minusgrader på sina ställen när jag körde hem efter jobbet i går kväll...


Just här hos oss är det i skrivande stund -14, och det räcker till för att det ska bita lite i de bara benen när jag går ut på trappan för att röka min morgoncigarett.
Det är iofs rätt fint, då det gnistrar i snön och på träden, men den här kylan.....
Fördelarna med att det är kallt ute är väl att vägarna är relativt torra att köra på, även om det är snö och is på dem, och att man har värme i huset och kan stanna inne :)

Vi fick ju en ny regering i går också och jag kanske måste kommentera den lite....
Eller inte?
Jag är ju varken centerpartist eller socialdemokrat, så hur ska jag ställa mig till det här nu då?
Nåja, av två sämre ting, så tror jag ändå att det här var ett bättre alternativ än en blå/brun sörja...
Jag tror inte att ett alternativ som är strikt konservativt med stöd av ett parti som har hela lösningen i att vi stänger ute människor som behöver hjälp, vore bra, vare sig för mig, mina grannar, vår kommun  eller vårt land, faktiskt. Och kanske kan det här öppna upp att man våga arbeta mer strategiskt över de ideologiska gränserna i de sakfrågor som det faktiskt handlar om i mångt och mycket....
Ideologierna skiljer sig ju bara nämnvärt om vi ska vara krassa, i de där mittenpartierna, och demokrati, medmänsklighet, jämställdhet och miljövärnande är ju gemensamma nämnare för alla de fyra som nu valt att samarbeta, och de kan jag ställa upp på, trots att mitt val i september såg annorlunda ut. I brist på bröd äter man limpa om ni fattar.
Hoppas vi kan få ett lugn nu, i den politiska världen, och att även Trollen och dess svans förstår att det knappast gör samhället till en bättre plats att ironiskt och argt kommentera och dela allt man hittar i den uppsjö av material som vi har tillgång till på nätet....
Att vi kan få mindre av hat och påhopp, mer av tolerans för varandras åsikter. Man kan faktiskt tycka olika, tro det eller ej....
Sen behöver ju inte det betyda att man tycker om allt som alla andra tycker, dock bör det man delar vara relevant, sakligt och källgranskat. Så tycker jag.

En liten förklaring till mitt förra inlägg också:
Jag ifrågasätter definitivt inte om det sker sexualbrott eller inte, för de är vidriga, och det borde vara en ickefråga om ni fattar vad jag menar, det jag reflekterat över är att samma fråga kan tolkas och delas ur helt olika perspektiv, någon delar av den anledning jag just beskrivit, och några delar för att invandringen är för hög.... Bägge grupperna slår dessutom på varandra, den ena gruppen kanske mer än den andra, trots att syftet med delningen enligt mitt sätt borde vara det samma, att det inte fanns, och borde vara en ickefråga som sagt....
Ironi kan vara en styggelse, det finns många som inte alla gånger förstår det, så ibland kanske man ska vara lite försiktig med vad och hur man uttrycker sig.... Kan ju vara bra för mig att komma ihåg, igen.

Ironi på Wikipedia


Ja ni fattar.....

Nu ska jag ge mig med mitt svammel, men ibland behöver man få ut det.
Eller hur?!

Ha en riktigt bra lördag allihop, och glöm inte mössan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar