Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

torsdag 10 januari 2019

Väntans tider....

Nu har jag ju haft semester, tre härliga veckor utan jobbmobil och jobbdator. Totalt helt avskuren från arbetet, och det är väl det som är semester?
Men så fort man hamnar i närheten av magnetfältet från jobbdatorn, eller för den delen jobbtelefonen, så drar det i arbetstarmen. Man kan inte låta bli att logga in, kolla mail, läsa ikapp dagböcker och nyheter....
Visst är väl det konstigt?
Kanske har det att göra med vilken typ av tjänst jag har och haft de senaste åren, att man med skiftarbetande medarbetare behöver hålla sig ajour med vad som händer, då man är den som ska bekräfta, dementera, informera, stävja rykten, den som ska veta.....
Allt det är enklare att göra om man hela tiden håller sig uppdaterad och i en verksamhet som löper på 24/7 så händer det lika mycket grejer på onsdag natt som på tisdag förmiddag....
Sån är jag, går liksom och förbereder mig för att jobba när jag är ledig.....



Kanske skulle man vända på det, jobba för att förbereda sig på att vara ledig, istället för att vara ledig för att förbereda sig för jobb?
För den här väntan på att "Få gå till jobbet" är grymt jobbig!

Hur tänker ni andra?
Kanske förstår ni inte alls min fundering och kanske är det inte svart eller vitt, utan jag bara har halkat över i den ena sidan mer än den andra, kanske var det enklare när man hade barn hemma, då allt det också skulle ha någon som hade kontroll. För ja, jag är nog ett kontrollfreak, behöver ha koll på vad som händer för att kunna fungera?

Nåja, nu är jag ju färsk i min nya tjänst, håller fortfarande på att lära mig, samtidigt som tjänsten håller på att ta form, vilket ger ett högre fokus och engagemang från min sida, och det är väl inte så konstigt, men jag borde kunna hitta ett sätt att njuta av ledigheten, ladda batterierna och våga släppa taget när jag faktiskt är ledig? Eller hur?
Inte gå och fundera så mycket på när jag börjar, då blir dagarna bara en enda stor väntan liksom.
Kanske blir det enklare när vi byter schema och går in i det som följer dygnsrytmen, dvs fm, em och natt i den ordningen, och då vi jobbar 7 dagar sen lediga i 5 eller 11....
Hoppas det, för de lediga dagarna ska väl användas för att göra det man gillar, till sin hobby om man har någon, bearbeta det man varit med om, ta det lugnt...

Just nu går jag bara och funderar på att jag ska börja natt på fredag, hur jag ska sömnmässigt förbereda mig, och... ja ni fattar, det blir inget gjort, en evig och lång väntan bara....

Ah, nu fick ni en massa såna där djupa funderingar, som jag kanske är ensam om att ha, men de är mina och de behöver luftas....
Lite annat än pladder om drinkar, solning på en underbar strand och semesterlunk.....

Börjar i alla fall jobba i morgon, efter fyra veckors ledighet, och ja jag har kunnat koppla av, det är liksom enklare när man befinner sig någon annanstans än hemma :)
Och nu är dessutom saltvattnet och sanden borttvättat ur håret, bästa Plupp hjälpte mig på salongen igår.
Nytvättat, på väg in i torken, hårnät på för att inte dreadsen ska fastna i fläkten.....

  Jag fick köpt en ny tvål och nytt schampo.


Och dessutom köpte jag ett par nya kängor på rea.


Kanske är det det jag ska använda all min lediga tid till, shoppa och ta hand om mig själv :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar