Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 11 december 2021

Fyllda tankedepåer

 Här var det länge sen jag skrev något..... Men bloggen lever om än lite vilande.

Vila behöver vi väl alla emellanåt?

Nåja livet i Värmskog går vidare, jag gör mina små meningslösa storys på Instagram, men ibland, som nu har jag så många bollar i luften, och det blir för många tankar för stt kunna berätta dem liksom, då är det här forumet bättre....


Egentligen hade jag kunnat göra en liten adventskalender med en tanke om dan, eller en kanske en årskalender till och med, men en tanke då och då, som är för stor, för djup och för komplex för att prata om på en minut på Instagram får räcka....


Den här grejen med vaccin, har ni funderat över den?
Inte vaccin som i vaccin, utan snarare debatten kring vaccin eller inte....

Jag är vaccinerad, har ett grundskydd sen jag var barn, har fått påfyllt med stelkramp och TBC under åren, har vaccinerat mot Hepatit, och nu senast mot Coronaviruset. Kanske inte så mycket för min egen skull, utan kanske mer för andras skull, dvs att jag vaccinerat mig för att jag inte av misstag ska råka smitta någon med viruset, som är mer skör än mig och för att jag inte ska ta upp en vårdplats om jag skulle få viruset och bli jättesjuk, en vårdplats som någon annan med större behov av det än mig skulle behöva, det är min tanke med vaccinet.
Att låta spruta in något i sin kropp, har jag inte ens reflekterat över den här gången, och det har varit helt frivilligt, jag har kunnat använda mitt eget omdöme och valt om jag vill eller inte, ingen har tvingat mig.
När man nu börjar använda bevis för att man är vaccinerad, dvs Vaccinpass, för att försöka minska samhällsmittan, vid olika evenemang och kanske på fler ställen, gör ju att min valfrihet att göra saker, trots en pågående pandemi, ökar i nuläget, mot om jag vore ovaccinerad, eller hur?
Dock har jag inga som helst synpunkter på de som väljer att inte vaccinera sig, än så länge har vi valfriheten i Sverige, och jag tror knappast att vi i landet lagom, med välförankrad demokrati och yttrandefrihet, kommer att bli tvingade till vaccin som man inte vill/vågar ta.

Blir förskräckt dock när grupperingar av vaccinmotståndare, jämför kravet på vaccinpass för "vissa" evenemang med hur man behandlade judarna i Europa under andra världskriget.....
Faktiskt riktigt rädd, och lite ledsen.



Jag tänker att om det funnits ett vaccin mot det som gjorde att man blev portat från vissa saker som jobb eller affärer, instängda i specifika getto, tvingade att gå med påsydda märken på kläderna, stjärna eller nåt annat, och till slut skickade till  koncentrationsläger för att senare bli avlivade på det mest grymma sätt, skulle nog de flesta valt att ta det vaccinet, utan att ens ägna en tanke på vad det innehöll...

Du kan fortfarande välja själv, den möjligheten hade man definitivt inte i andra världskrigets Europa!



Tänk en gång till, vad du sen än väljer är ju upp till dig, väljer du att inte vaccinera dig, då kanske du också får avstå vissa saker, så länge smittan pågår, för att du inte ska bli jättesjuk och hamna inom vården och ta upp en plats som någon faktiskt bättre behöver, och att vården klarar av att hantera de åkommor som den är dimensionerad för, för det är faktiskt så, man har ett normal läge inom bemanning och platser inom vården, precis som i all andra verksamheter, man har till exempel inte två bussar på en sträcka där det normalt räcker med en, skulle det plötsligt stå dubbelt så många på hållplatsen, ja då får man kanske vänta på nästa, precis så är bemanning och resurser inom alla verksamheter, inom offentlig sektor, industrin, handel och service. 



Det är bara i Thailand man har fem massörer som sitter och väntar trots att det bara dyker upp en kund.... 
Och i samhällen med Planekonomi.....
Men det är en helt annan tanke....

Innehållet då?
Vad är det i vaccinet?
Tänk att jag tror inte det vare sig innehåller gift, nåt spårbart chip, andra virus eller nåt annat som är skadligt för oss... Det innehåller med all säkerhet saker som vi kanske inte normalt skull få i oss, men mängden, hur många milliliter sprutar de in? Ja tre gånger... 
Fundera istället över vad du stoppar i din kropp själv, som troligtvis både är i större mängd, fler gånger och under längre tid. 
Det mesta av det du stoppar i din kropp som normalt inte finns  där naturligt, gör med all säkerhet också mer skada....











Fundera lite över det här, och är du en, människa, som aldrig utsätter dig själv för något av de exempel jag visat här ovan, Grattis!

Då bor du antagligen i en stuga, kanske i en koja utan el, i skogen, långt från trafikerad väg, äter endast egenproducerad mat, fixar huvudvärken med ett bomullsband runt huvudet, använder inga stimulansmedel, fixar inte till dig för att gå på krogen, jobbar inte.... 
Ja ni fattar.....
Ibland önskar jag att jag också var den människan....

Men jag är glad att jag har valfriheten även om val ibland inte är bra vare sig för mig eller andra.

Och du, valet är ditt, men säg bara att du inte vill vaccinera dig om det är det du vill, du måste inte tala om varför, bara att du inte vill...

Och du, jag respekterar din vilja, oavsett val, men blir trött av enligt mig dåliga argument, delningar från konspiratoriska siter på nätet, och jag är trött på Foliehattar.
Lägg energin på nåt vettigt i stället och stanna hemma i din bubbla tills det gått över, det är bara det som man behöver göra om man väljer att INTE vaccinera sig.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar