Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

lördag 25 december 2021

Ja men god jul då....

 Julaftonsmorgonen, ni vet den där morgonen, när man ska vakna först, ha ett pirr i magen inför dagen och allt den innehåller, man ska hitta ett litet paket i sin säng, som Nissen faktiskt varit här med, och man ska smyga ner, tända granen, smygäta en knäck innan frukost, elle kanske tre, sätta på TV:n och vänta på jullovsmorgon, som är det enda programmet på en TV innehållande endast två kanaler....

Nåja, det där var 1978....... jag är nyss 11 år fyllda och världen är normal...

Normal? Vad är ens normalt?

Det fanns ingen rasande pandemi, hade vi ens hört ordet pandemi? Tror knappast det, man hade väl på sin höjd hör någon berättelse om hur mormor som barn fick flytta ut på landet medan spanska sjukan härjade, för at undkomma smitta, det var för övrigt när den härjade som man tog bort offentliga spottkoppar i städerna..... 

Tänk er, spottkoppar....

1978 var året då Centern gav vika och gick med på att bygga Forsmark 3, året innan olyckan i Harrisburg hände.... Det osannolika har sannolikt hänt, ja ni fattar.... 

Jo men jag tycker att vi tar och startar upp lite fler nya kärnkraftverk, för att stävja elpriserna, det är väl smart eller inte? Det tar 10 år att bygga.... 

Kanske skulle vi se över vår konsumtion istället? Av el menar jag....

Man hade fortfarande utsvängda jeans..... Och nåt annat var totalt otänkbart, 1978 gick man inte från normen, i all fall inte i Värmskog....

Ah en massa svammel så här på julaftonsmorgonen medan alla andra, läs Ola, fortfarande sover......

Nu är jag inte längre 11 år, och året är 2021, jag är, eller ska vara den vuxna i rummet, behöver inte smyga i mig en förbjuden knäck, här finns inte ens någon knäck.... och är det någon som ens gör knäck nu för tiden?

Vi ska fira jul, på ett helt nytt sätt, med barnbarn, gran, tomte och massor av paket, och mat..... 

Och vi startar alla dagen med att snabbtesta för Covid-19......  

Så, God Jul, hoppas du får en fin dag, med eller utan minnen och svammliga tankar.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar