Om mig

Mitt foto
Här bloggar Pillargontanten, om fingrar som skulle vara gröna, hundar som inte lyder, ledarskap och medmänsklighet! Välkommen!

tisdag 25 december 2018

Himlen öppnar sig!

Julafton, har det visst varit för er där hemma, så även här, dock 6 timmar före i tid, vår julafton har dock varit något annorlunda än er, även om vi också har ätit så magen stått i fyra hörn, för det är ju mest det man gör faktiskt, äter alltså....

Vi valde att ta en tur till Bang Niang idag, på kanske den varmaste dagen hittills, en tryckande hetta, dock disigt vilken var tur, annars hade nog solstinget dessutom varit ett faktum och kroppen tål ju inte hur många frestelser som helst.


Först en liten promenad längs gatan norrut, det spännande att se hur Thailändarna lever, även om det dock är i den turisttäta stadsbebyggelsen. Vände sedan tillbaka ner mot marknaden, där vi var vid marknaden vid ca 11, den öppnar för dagen vid 10, men det var många av de små stånden som inte hade öppnat, så vi kände oss faktiskt lite besvikna på just marknaden.
Jag fick tag i något litet och svart i alla fall :)
Och vi fick oss en varsin iskall fruktsmoothie, sittandes i skuggan med kläder våta av svett...
Vi hittade också en kortlek, för den vi brukar ha med oss ligger fint kvar hemma, och spela kort är ju aldrig fel, om vi får lite tråkigt nån kväll.

Vi valde efter en stund att lämna marknadsplatsen och började en sakta vandring söderut, åt lite lunch hos Yummy, fick recept på en en speciell fisksås, och en lite burk att ta med hem, undrar om den klarar sig i resväskan? Nåja, den ska inte vara svår att göra...
1 dl fisksås, en chili, en citron och lite vitlök, droppas med fördel på fried rice, för lite mer sälta, och det gillar ju jag :)


Fortsatte vidare, gick och gick, strosade in i någon lite shop här och där, handlade lite, klänningar, tunna byxor. lite grövre byxor, en Bluetooth högtalare (så jag kan höra nyheterna från Sverige) kryddor....
Drack Iste på en välgörenhetsinrättning, inte för att vi gillar iste, utan mest för att vi behövde något att dricka.

Snart efter att vi gått kanske en halvmil, längs den stora gatan, börjar det smått regna... Vi valde att gå in på en restaurang för att ta skydd mot det tilltagande regnet, som faktiskt till en början svalkade ganska skönt på våra varma kroppar.
Och medan regnet fullkomligen hälldes från himlen, ja jag har aldrig sett en sån regnskur tidigare, satt vi ute under tak, såg blixtar och hörde åskknallar, åt lite småplock, drack en öl och ett glas vin...


Mätta och nöjda, vandrade vi vidare, när regnat avtagit, handlade lite mer, ja vi fyllde faktiskt ryggsäcken ;)
Sen tog vi en taxi hem till "vårt"
Massage en timme, efter att jag duckat av mig svett och vägdamm, sen hämtade vi våra beställda Linneskjortor, 6 st till Stora O, 2 till mig, och vet ni jag fick mönstret till mina skjortor på köpet, hur bra som helst, nu kan jag använda det som bas och det är inmätt och måttanpassat precis efter mig :)

Sen var det det där med julmiddag då....
Hur skulle det gå, utan julbord?
Utan skinka feta pastejer, Janssons frestelse, köttbullar och prinskorv?
Utan ischoklad och knäck, utan ris a´la Malta....

Men vet ni det går alldeles utmärkt, man kan vräka i sig i alla fall, fast andra saker och rätter :)
Här är vår "julmiddag"

Vårrullar

Grönsaker, Massaman, Friterade räkor, Chicken Satay och steamed Rice

Åsså avslutade vi, eller jag med en MaiTai...
Det var mörkt när vi gick hem, och det tändes och skickades upp ett antal Happy Balloons från stranden, väldigt fint och stämningsfullt, när man står i mörkret, ser dem lyfta efter att de tänts, med bruset från havet som enda ljud där till. 
Mycket finare än raketer och fyrverkerier faktiskt.

Julaftonskvällen går mot sitt slut, vi väljer att knalla hemåt, avslutar hos Pap, med en Irish Cooffee.


Ja, den här var varm, med alkohol.... Inte kall som de två Icecooffee, Stora o beställda under dagen, när vi tagit skydd för regnet.... :)

Hoppas nu ni alla haft en riktigt härlig och snäll julafton, att många julklappar blivit uppskattade och att alla barn fått uppleva en jul utan bråk och fylla. Att ni fått äta en massa god mat, sett på Kalle och Karl-Bertil Jonsson, knäckt några nötter, och slutligen fått avsluta med att gemensam höra några rader ur julevangeliet, sjungit Nu tändas tusen juleljus.
Nej vi saknar det inte, vi kan uppleva det om och om igen, men ibland behöver man något annat, och vem vet, kanske firar vi jul hemma nästa år?


Tänk bara att en får ha det så här gött!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar